Андрій Окара Преподобний Паїсій (Величковський) та Григорій Сковорода в культурному оточенні XVIII століття Величковський та Сковорода з'явилися на світ одного року - 1722, на
Україні, на Полтавській землі. Величковський, названий при хрещенні Петром, народився 21 грудня у
самій Полтаві, у сім'ї потомствених священиків - прадід, дід, батько та старший
брат послідовно були настоятелями Полтавського Успенського собору. Якби
Величковський скінчив курс Києво-Могилянської Академії та повернувся у Полтаву,
то також став би настоятелем цього собору. Григорій Сковорода народився рівно
за місяць до Величковського: 3 грудня (20 листопада ст.ст.) 1722 року в селі
Чорнухах на Полтавщині, в сім'ї простого козака. Величковський і Сковорода навчалися в найстарішому на Україні (та всіх
інших східнослов'янських землях) вищому навчальному закладі -
Києво-Могилянській Академії. Одночасно вони перебували в її стінах протягом
1738-1739 навчального року, але відомостей про їхнє можливе знайомство не
збереглося. У неповних сімнадцять років св. Паїсій втікає з Академії та вирушає
у мандри українськими, молдавськими та грецькими монастирями в пошуках
духовного наставника. Григорій Сковорода, як відомо, повністю закінчив курс Академії,
декілька разів подорожував до Європи, викладав у різних духовних навчальних
закладах. Останні три десятиліття свого життя Сковорода мандрував по Україні, чому
і увійшов до історії саме як мандрівний філософ. Але мандри Величковського та
Сковороди відрізняються. Якщо піше шевствіє Величковського спочатку, до Афону,
обумовлювалося виключно внутрішніми чинниками - пошуком духовного наставника,
то згодом, коли він сам став на чолі чернечої братії, переїзд до Молдавії та
мандрівки братії молдавськими монастирями були викликані лише зовнішньою
необхідністю (тиском з боку турецької адміністрації). мандрівництво Сковороди -
явище дещо іншого роду, воно не обумовлюється причинно-наслідковим зв'язком, у
ньому виявляється певна надмірність буття, ото саме "веселіє
сердечноє". Спочили Величковський та Сковорода 1794 році, трохи не доживши до 72: 9
листопада Сковорода, 15 листопада - Величковський. На могилі Величковського в
Нямецькому монастирі (у Румунії) зроблено напис: "Зде почиваетъ
блаженный отец нашъ иеросхимонахъ и архимандритъ старецъ Паисий..." та
вибито "Надгробное рыдание Старцу Паїсію от всех чад его духовных" у
72 рядка - за числом його земних літ. На могилі Сковороди у селі Іванівка (під
Харковом) відтворено автоепітафію філософа, що надзвичайно точно відображає
його духовні шукання: "Світ ловив мене, та не спіймав". XVIII століття почалося західницькими реформами Петра I і стали
воістину переломним для доль України, Білорусі та Росії. Московське царство,
ідеологічна та національна за своїм типом держава, що жила міфологемами Святої
Русі й Москви - Третього Риму - останнього притулку й оплоту православної віри,
перетворилося у наднаціональну Російську імперію, державу прагматичного типу,
що існувала ніби для "загального блага" підданих. І в цій державі вже
не залишалося певної культурно-політичної ніші для українського начала. Якщо в
Московській Русі ідеалом соціального устрою вважалася "симфонія"
(співробітництво) церкви й держави, те Петро I ліквідував патріаршество і
підпорядкував церковний апарат державі, намагаючись абсолютизувати останню й
звільнити її від будь-яких релігійно-моральних норм. У XVIII столітті
відбуваються процеси секуляризації культури: новий світогляд приніс нові
цінності й інше ставлення до церкви, особливо у вищих шарах суспільства.
Церква, церковне богослужіння стали сприйматися не як містичний факт і
сакральне дійство, але як театр. В такому контексті навіть православне
богослов'я, православна культура та ширше - все "офіційне" церковне
життя втрачає містичну повноту православної традиції. Соціально-культурна
модернізація Петра I орієнтувалася насамперед на протестантські країни -
Голландію та Німеччину. Цим обумовлюються й гоніння на православні монастирі,
що розпочалися за Петра й тривали все XVIII століття. Тому й подвижництво
Паісія Величковського пов'язане з Молдавією та Афоном, що знаходились поза
Російською імперією. Може через це постаті Величковського й Сковороди нетипові для "галантного"
XVIII століття. Проте, й у XVIII столітті історія українського та російського
духовного життя давала цікаві приклади подвижництва й духовної заглибленості -
свт. Димитрій Ростовський (Туптало), св. Георгій (Кониський), свт. Тихон (Задонський),
митрополити Платон (Левшин), Гавриїл (Петров), свт. Іоасаф (Горленко), блаженна
Ксенія (Петербурзька), ціла когорта духовних пастирів - вихідців з України, що
були митрополитами й простими священиками в Сибіру та на Півночі Росії. Але "знакові" постаті XVIII століття - це все ж таки Феофан
Прокопович, Стефан Яворський, Татищев, Ломоносов, Державін, Радищев. Їх дуже
мало що ріднить із Сковородою чи Величковським. В Російській імперії у ті часи
домінували естетичні та світоглядні настанови бароко, класицизму,
просвітництва, сентименталізму, а також відповідні до тих стилів образи буття,
типи ставлення до трансцендентної реальності, до екзистенційних питань. Цікаво
буде співставити їх з провідними ідеями раба Божого Григорія та ієросхимонаха
Паїсія… У філософських текстах Сковороди реальність інтерпретується не як
моністичне буття, а як гармонійна взаємодія трьох світів: макрокосму або
великого, тварного світу, мікрокосму або людини - малого світу, який може
навіть охоплювати собою великий світ, і символічного світу - Біблії. У свою
чергу, кожен світ складається з двох натур, що знаходяться в "неслитном
соединении": видимої, зовнішньої (Сковорода ще називає її
"тіньовою"), і невидимої, внутрішньої, світлої. Він пояснює, що
макрокосм у своїй видимій іпостасі виглядає як емпірична реальність, однак
насправді він є лише порожньою видимістю, тінню дійсної, але невидимої його
натури - Бога: "Весь мір состоит из двух натур: одна видимая, другая
невидима. Видима называется тварь, а невидимая - Бог. Сия невидимая натура, или
Бог, всю тварь проницает и содержит, везде и всегда был, есть и будет".Часто
це положення вчення Сковороди помилково розглядають як прояв пантеїзму . Але в
пантеїстичних вченнях Бог розчиняється у світі і не є Особою. За аналогією з макрокосмом трактується й мікрокосм - тобто людина
розглядається як єдність двох натур: емпіричної (тілесної) та
"внутрішньої" (істинної). Між макрокосмом і мікрокосмом існує
посередник - третій світ, світ Біблії, "видиму" натуру якої складає
предметна образність символу, а "невидиму" - зміст і розшифрування
цього змісту: «Библиа есть симболичный мір, затем что в ней собранныя
небесных, земных и преисподних тварей фигуры, дабы они были монументами,
ведущими мысль нашу в понятие вечныя натуры, утаенныя в тленной так, как рисунок
в красках своих».Для доби Бароко, яскравим представником якої є Сковорода,
характерно саме символічне, а не буквальне розуміння Біблії (що сягає
олександрійської герменевтичної традиції, тоді як буквальне розуміння -
антиохійської). Як Отці Православної Церкви, як Діонісій Ареопагіт Сковорода бачить
призначення людини в її обоженні, уподібненні Богу. Завдання людини - досягти
"чистого серця". Преображення людини, досягнення нею стану праведності й святості або,
як говорить Сковорода, "друге народження" - це головна тема
поетичного циклу "Сад божественных песней, прозябший из зерен Священного
Писания". За жанром його можна визначити як містерію бароко: людська душа,
долаючи власну гріховність, знаходить божественну мудрість і людську
досконалість. Для Величковського антропологічний ідеал - Христос, Боголюдина.
Обожнення, богоуподібнення, стяжання божественної благодаті, божественних
енергій - от вищий зміст людського існування. Однак, на відміну од Сковороди, у
прп. Паїсія це вчення суто церковне, пов'язане з церковним обрядом, Літургією й
молитовною практикою. Своєю просвітительською, перекладацькою і пастирською
діяльністю св. Паїсій Величковський відроджує ісихастське вчення й культурний
дискурс, що існував у Московщині та Україні в період "другого
південнослов'янського впливу". Саме цим пояснюється його любов до
особистості й вчення св. Ніла Сорського чи до Григорія Палами; про останнього
він пише так: "батько наш Григорій, Архієпископ Фесалонікійський,
Палама, який у досконалому послухові й безнастанних священних вправах умної
молитви, як сонце, просяяв на святій Афонській горі даруваннями Святого
Духа" . Тим же пояснюються й прокльони на адресу опонента Палами -
вчителя Петрарки й Боккаччо, агностициста за своїм світоглядом Варлаама
Калабрійського: "Знайшов диявол в Італійських країнах Калабрійського
змія, предтечу антихристова, гордістю в усім подібного дияволу, єретика
Варлаама, й поселившись у ньому з усією своєю силою, подвиг його хулити нашу
Православну віру". "Молитва й піст, - пише прп. Паїсій, - відганяє усілякі гріховні
помисли, зупиняє разгорячення мозку, зберігає розум від заколоту, збирає його
від розсіяності і просвіщає… Молитва й піст є зброю, що загороджує усякий вхід
у нас бісів… Молитва з тверезенням серця - охорона розуму, гасить забуття його,
як вода вогонь". Завдяки тому, що Ісус Христос зробився людиною, тобто
в одній Особі поєдналися Божественна і людська природа, людина може зробитися
причасником божественної благодаті, стяжати божественні енергії. Одній із
головних умов цього перетворення преподобний Паїсій (Величковський), слідом за
Отцями Церкви, Григорієм Синаїтом і Симеоном Новим Богословом, навчає
«умній" молитві» (згадуємо "божественне веселіє"): "Господи,
Іисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя грішнаго!". Постійне повторення
її в глибині серця очищає думки й почуття людини, наставляє її сповняти Божі
заповіді, відкриває шлях до Горнього світу. Але користуватися цією молитвою св.
Паїсій рекомендує лише тим, хто досяг вже певного рівню духовної досконалості,
інакше можна і "ушкодитися": "Молитва ця меч є духовний на
заклання ворога від Бога нам дарований, але хто немайстерно вправляється ним,
хай не буде тому самого себе на заклання". Твори Григорія Сковороди, та й самий філософ - явище досить показове
для доби українського бароко. Паїсій Величковський тікав з Києво-Могилянської
Академії саме тому, що тікав од світу, од всіляких марнот. Сковорода ж має
визначену надмірність буття, "веселіе сердечное". Він не біжить од
світу, не пов'язує свого життя з чернечою оселею (йому часто пропонували
залишитися в якомусь з українських монастирів), він грається зі світом. Звідси
його знаменита автоепітафія: "Мір ловил меня, но не поймал".Гра,
сумніви, відчуття невимовних душевних глибин - це характерні ознаки
"людини бароко". До такого, крім Сковороди, ще можна віднести
українського гетьмана Івана Мазепу, деяких героїв Достоєвського. Проявом
надмірності буття якраз і стали для Сковороди мандри, які не мали мотивації у
зовнішній необхідності. Преподобний Паїсій - людина іншого стилю. Його життя, діяльність,
світогляд і сприйняття буття укладається в парадигми так називаного
"візантійського" або середньовічного православного стилю епохи
"другого південнослов'янського впливу", що Д.С. Лихачов невдало
назвав "восточноевропейским Предвозрождением" . Ренесансній культурі
властиві секулярні тенденції, у той час як для періоду "другого
південнослов'янського впливу" є показним "воцерковлення"
культури та пошук художніх форм для найбільш адекватного відображення
містико-аскетичних прозрінь. У літературі цьому стилю й світовідчуттю
відповідає "плетіння словес", в іконописі для нього обов'язкова
"зворотня перспектива". Новаторство преподобного для XVIII та XIX
століть полягало також і в тому, що в епоху панування в культурі й суспільній
свідомості класицизму з його почуттєвою й духовною ущербністю, сентименталізму
з його духовною нетверезістю й екзальтованістю, романтизму з його відверто
нехристиянськими настановами, вчення ченця Паїсія, що у XIX столітті
поширювалося через Оптину пустинь, відкривало християнину можливість стати
причасником Горнього світу й побачити дійсність в іншому, перетвореному й
одухотвореному виді. Проте, прп. Паїсій (Величковський) також має відношення й до культури
українського бароко, але не стільки до барочної естетики (таку розробляв його
дід Іоанн Величковський), скільки до відповідного світовідчування. Світоглядна
основа бароко: усе земне - лише тінь вічного, реальні предмети - лише неясний
відбиток божественної Істини. Деякі паралелі виявляються й у Книзі Еклезіаста. Східнослов'янське бароко (ХVІІ-XVIIIст.), що виникнуло автохтонно,
тобто без зовнішнього впливу, має багато типологічно подібних рис із
західно-європейським бароко (драматургія Кальдерона, сонети про смерть Кеведо).
Насамперед, це трагічне, іноді навіть есхатологічне світовідчуття (мотиви
"Memento mori", "Vanitas", "Carpe diem") за
ідейної та догматичної незалежності - на ньому не лежить відбиток
"латинства". До автохтонного східнослов'янського бароко варто
віднести Іоанна Вишенського та деяких інших діячів. Схоже світовідчуття
зустрічається й у приписуваній прп. Паїсію книзі "Крины сельныя": "Не
продолжителен путь земной жизни; на малое время является и вскорі проходит.
Воистину суета и тліние все сладостное, прекрасное и славное в мірі сем; ибо
как тінь перемінчивая все проходит, и как во сні на сем світі пребывает; сейчас
кто-либо есть; немного потом уходит; сегодня с нами, а по утру гробу предается…
Всі измінимся, всі умрем: цари и князи, судіи и сильные, богатые и нищіе и
всякое естество человеческое: сего дне с ними ликует, веселится и красуется
иной человік, а по утру по нем плачем, сетуем и рыдаем. О, человік! Приди же ко
гробу, посмотри там лежащего мертвеца: не славен, не виден, не красив; как он
пухнет, и смрад испускает; плоть гниет и истлівает и червями поядается, кости
обнажаются и весь состав рассыпается… Горе, горе! Воістину напрасно мятется
всякій земнородный! - Смотрю на тебя во гробі и ужасаюся твоего вида; смотрю на
тебя и трепещу и от сердца слезы проливаю" . Прототекстом можна
вважати "Умовляння до покаяння і содіїванню спасіння" св. Єфрема
Сирина. Подібне сприйняття буття присутнє й у текстах полтавського земляка
Величковського та Сковороди М.В. Гоголя, чия творчість, особливо зріла, стала
ніби завершенням культури українського бароко: "Непонятной тоской уже
загорелася земля; черствей и черствей становится жизнь; все мельчает и мелеет,
и возрастает только в виду всех один исполинский образ скуки, достигая с каждым
днем неизмеримейшего роста. Все глухо, могила повсюду. Боже! пусто и страшно становится
в Твоем мире!" . Про вплив на Гоголя святоотецької літератури, у тому
числі в перекладах преподобного Паїсія і його братії (що їх наприкінці 1840-х в
Оптиній пустині перевидавав Іван Киреєвський), варто говорити окремо. Однак значення філософа Григорія Сковороди і подвижника Паїсія
(Величковського) для української та російської духовної культури XVIII-XX
століть (а говорячи про останнього треба назвати ще й молдавсько-румунську
культуру) величезне. Завдяки і їхній діяльності змінився загальний напрямок
інтелектуального розвитку в Російській імперії: раціоналізм, деїзм,
вольтеріанство поступово перестали бути домінуючими явищами в інтелігентській
свідомості. Преподобний Паїсій безпосередньо або через своїх учнів та
послідовників, що відродили в XIX столітті Оптину пустинь, вплинув на творчість
багатьох філософів і письменників - Жуковського, Гоголя, Івана Киреєвського,
Достоєвського, Памфіла Юркевича, Костянтина Леонтьєва, Володимира Соловйова.
Воцерковлення світської культури у XIX столітті, звичайно, не відбувається, але
під впливом св. Паїсія та відродженого ним вчення успішно вдається спроба
долучити світську культуру до цінностей Православ'я, спроба синтезу світської
культури й християнського дискурсу, Григорію Сковороді призначено було стати першим оригінальним
українським філософом. Його творчість також уплинула на багатьох видатних
людей. Наприкінці наведемо два віршовані тексти, що досить точно й образно
передають світогляди їхніх авторів. Пісня друга "Сада божественных
песней" (1757) Григорія Сковороди чи не найкраще показує структуру
гностичного дискурсу та деяким чином наближає його до вчення прп. Паїсія. У ній
можна побачити також елементи "барокового сприйняття ісихазму": Оставь, о дух мой, вскорi всі земляныи места! Оставь земны печали и суетность
мирских ділъ! Се силоамскія воды! омый скверну от очесъ, Душа наша тілесным не может довольна быть; Кинь весь міръ сей прескверный. Он-то вточь есть темный адъ. Спіши жъ во вічну радость крыльми умными отсель, Наступний текст - це Слово 45, заключне в приписуваній св. Паісію книзі
"Крины сельные". Проповідницький пафос тут має не повчальний, а
значно більш м'який - увіщальний характер. Авторське звернення до читачів і
опис блаженств вічного життя поєднано з молитовним зверненням до Бога:
обоження, ісихастська практика мисляться саме як "синергія" -
співтворчість людини й Бога, що залежить і від Божої благодаті, і від людської
волі. Днесь крины и прекрасныя цвіты, о любимцы, собирайте, (Віра і культура), №6/2001. |