|
МИСТЕЦЬКА ГАЛЕРЕЯ
АВАНГАРДУ І ТРАДИЦІЇ
GALL'ART ™
BEAUTY AND ART
... What is beauty? What is its relationship to sex, evolution, and race? On today's program Mr. Strom looks at the purpose and nature of beauty and its relationship to the advance or decline of civilizations and races.
Today I've been reading a book entitled Personal Beauty and Racial Betterment. The book is very rare today. It was published in 1920, during that hopeful time when a strong and mostly-healthy America was awakening to the scientific truths about race and the infinite possibilities of racial progress. Knight Dunlap, the author, was a professor of Experimental Psychology at Johns Hopkins University in Baltimore, and a substantial portion of his book was delivered by him as a lecture at Randolph-Macon College, just down the road from me in Lynchburg, Virginia. Despite some faults, the book is insightful and inspiring.
Dunlap, who later went on to head the psychology departments at both Johns Hopkins and UCLA, says much in his book that would get him hooted off the stage by the equalitarian thugs who dominate the academy today. Dunlap's thesis is that what we call personal beauty is really the emotional appreciation of the many qualities which make an individual a fit and healthy parent for a fit and healthy next generation of our race. Beauty is more than just something that thrills the lover and poet, though it is assuredly that.
Dunlap tells us that beauty is:
"something which... is for the race and for civilization of such profound importance that no other fundamental consideration of human welfare and progress can be divorced from it."
Beauty is a measure of racial fitness for the future. Men and women ache for it in their mates, even if they do not understand the nature or significance of their ache and passion. The desire for a beautiful mate is an ineradicable, primordial urge. It is an instinctive part of us. It guides us on our recently-interrupted upward path to higher intelligence, greater strength and power, and increased consciousness and wisdom. Dunlap says that the preservation of beauty is inseparable from the preservation of all civilized values and progress. Lose one and you lose the other. And further, Dunlap warns, our civilization is fostering an increase of human ugliness and a withering away of human beauty so drastic that only strenuous and radical changes will suffice to reverse it. This was in 1920, mind you -- things have gotten far worse since then...
|
|
|
MAP OF GALICIA
STANISLAU VON GALIZIEN
Ми стояли посеред міста з двома паралельними іменами.
Івано-Франківськ/Станіслав. Або так: Івано-Франківськ фон Станіслав, або де ля Станіслав. Так чи інак, ця багатоскладність імени у мене асоціювалася з титулами забутої знаті, з чиїмось довгим і заплутаним родоводом. Було літо-2000. І ми – безквартирні й безробітні мешканці Києва. Такі собі стринґери від “культурки”. (Саме “культурки” як розділу журналістського ремесла, що спрямований на “висвітлення подій і явищ сучасної культури”.) Ми збиралися трохи послухати, як старіє світ, як псується час. І ще я хотів діткнутися Феномена. У Полтаві, звідкіля я родом, Феномена не було, а у Франківську був. Я заздрив. Моя супутниця була з цих країв...
На головній пішохідній вулиці влаштовували якийсь конкурс із вуличного баскетболу (на один кошик). Було багато хлопців у широких штанях. Раптом у натовп врізався Володимир Єшкілєв. Живих Деміургів у цьому місті не треба шукати – вони з’являються самі. Центр міста тісний, і вони змушені рухатись одними і тими самими траєкторіями. Володимир Єшкілєв серйозно махав полами плаща повз дещо бутафорський баскетбольний щит. На обличчі була повна зосередженість. А можливо, цей ефект був спричинений окулярами. На голові у Володимира Єшкілєва куйовдилося багато різних волосин, кожна з яких, я переконаний, продовжувалася такою самою бурхливою концептуальною нарацією або дискурсивною практикою.
|
|
ПЕРСОНАЛЬНІ ГАЛЕРЕЇ / GALLERY of ARTISTS
|
| |
LA TRADIZIONE E LE TRADIZIONI
"...I testo piu importante unsito negli ultimi mesi del 2003 e senz' altro "La Tradizione e le tradizioni" di Rene Guenon delle edizioni Mediterranee. Si tratta di una raccolta di scritti, apparsi su varie riviste dell' epoca (1910-1938) ma mai pubblicati in veri e propri volumi, fatta eccezione per "Notes and Queries" gia edito nei due volumi di "Studi sulla massoneria ed il compagnonaggio" della Arktos, dove Guenon con il suo nome islamico di Abdel Wahed Yahya risponde alle domande dei lettori della rivista Seculative Mason, e pochi altri su raccolte meno conosciute.
Ci limiteremo, qui di seguito, a riportare alcune considerazioni di Guenon che ci sembrano significative e che verranno dal Guenon stesso sviluppate in testi specifici, soprattutto per quanto riguarda le dottrine Indu, nel suo primo lavoro del 1921 "Introduzione generale allo studio delle dottrine Indu" e poi nel 1925 con "L'uomo e il suo divenire secondo il Vedanta".
Non ci si puo aspettare ovviamente novita in quanto Guenon non inventa niente ma e fedele interprete della Tradizione. "Si puo dire che ogni forma tradizionale particolare e un adattamento della Tradizione primordiale, da cui tutte sono derivate piu o meno direttamente in certe circostanze speciali di tempo e di luogo, cosi che quel che cambia dall' una all' altra non e affatto l'essenza stessa della dottrina, che e al di sopra di queste contingenze, ma solo gli aspetti esteriori di cui essa si riveste ed attraverso i quali si esprime". Il merito di Guenon piuttoso sta, partendo dalla padronanza assoluta dell'argomento, nel riuscire a trasmettere il loro significato originario cioe ortodosso aldila di qualunque eterodossia e cioe deviazione o modernismo, traducendo il simbolismo che e proprio alla metafisica in linguaggio e soprattutto in una lingua occidentale che e meno congeniale al sentire originale dei testi in questione. Si va dallo scritto piu importante "Le dualita cosmiche" redatto nel 1920-21 per la Revue de Philosophie ma rifiutato da un certo ambiente cattolico, fino a piccole perle quali "Il simbolismo della tessitura" del 1930, argomento che verra ripreso nel '31 in un capitolo specifico de "Il simbolismo della croce", o a quelle che nel Taoismo cinese sono definite "influenze erranti"..."
|
|
"...Фантазія - щастя в уяві... І цього доволі! Для душ, що спочивають і люблять - замки в повітрі триваліші і кращі від матеріальних палаців егоїста"
Тарас ШЕВЧЕНКО
|
|
CONSERVATIVE "CULTURAL REVOLUTION"
...
За таких умов значною мірою змінюється саме поняття політики. Часто
кажуть, що „політика захопила все”. І це правда. Але стверджувати цю
„абсолютну політизацію” – означає водночас визнати, що „політика” вже не
здійснюється в її традиційних місцях. Инакше кажучи, можна поставити
питання: чи розігрується ще досі основна ставка на арені „політичних
інтриг”? Чи не будуть електоральні змагання радше нагодою виміряти
політичну результативність більш дифузної дії, дії „метаполітичного” типу,
що виходить далеко за межі партійного кола? Власне кажучи, це питання про
культурну владу, яка посіла своє місце паралельно з політичною владою і
яка, певною мірою, є більш фундаментальною.
|
|
| |
EMPIRE OF SACRED GRAIL
"... З початком ери хрестових походів на Схід віра у містичне таємне царство очікувачів приходу Месії вибухає з новою силою. Про нього говорять як про царство пресвітера Іоанна. Воно вважається заснованим послідовниками апостола Фоми, який проповідував серед парфян та в Індії. Перші свідчення ми зустрічаємо у хроніці Оттона Фрейзінгенського від 1145 р. Він передає слова сірійського єпископа з Габали переказ про царя - священника Іоанна, царство якого розташоване за Персією, а всі піддані - християни. Папа написав лист Іоанну ("Carrissimo in Christo filio Johanni, illustro et magnifico Indorum regi, sacerdoti sanctissimo"), з яким Філіпп і відбуває з Венеції.
|
|
| |
THE UKRAINIAN MONARCHIC PROSPECT
"Сьогодні Україна - це незалежна соборна і неподільна держава. Якщо хоч маленька частина республіканської країни має легітимного титулярного монарха, то, згідно з міжнародним правом, тільки він може бути легітимним претендентом на престол всієї країни у разі рішення про зміну її державного устрою на спадкову монархію.
Тільки в цьому випадку Українська монархічна держава буде безперечно визнана іншими монархами Європи.
Необхідно вказати, що згідно з встановленими нормами в результаті об'єднання окремих монархічних територій під єдиною Короною утворюється Імперія. Галицьке Королівство - це окрема титулярна територія в межах сучасної неподільної України. Поправка до Конституції і запрошення галицького короля на київський престол автоматично надають Україні статус міжнародно - визнаної імперії..."
|
|
| |
 
KING AND KNIGHTS
Taras Voznyak, a philosopher, political scientist, and editor in chief of the Independent Periodical "Ji-magazine" of Culture Studies, was made the symbolical King of Galizien "for exceptional noble and knightly qualities, for civil courage, for resistance to the fleeting earthly temptations, for the loyalty to the ideals of the Galizien community, and for protecting this community's values."
 The ceremonies at which awards are presented have their own aesthetic value. Leading artists, authors and scholars are commissioned to design the settings and write scenarios. Galizien Knight (Lytzar) rituals have been designed by Volodymyr Kostyrko and Volodymyr Kaufman, artists much sought-after in Lviv. The scenario for Galizien Knight 2003 was written by Volodymyr Yeshkilev (Jeshkileff), a prominent author from Ivano-Frankivsk.
 "I am convinced that the twenty-first century will see the re-emergence of elite culture. The totally plebeian attitudes, the totally non-descript character of much of world culture at the end of the twentieth century are leading the world into a dead-end, they are the signs of senile dementia in many spheres. The progressive, healthy forces on the planet are doing their best to relive elite attitudes inculture. A lot depends upon tradition and modern technology, and Galizien Knight is probably one of the ways to merge tradition with modern technology. Some people do not accept the idea of applicationof technology in art, but we should not forget that we are living in thetwenty-first century and we should think in terms of a new century which has already set up a quickened pace of development. I'm also convinced that we, in Ukraine, should go on with creating these 'culture orders.' Those who have been dubbed Galizien Knight are prominent people who, thus distinguished, will become even more influential in overcoming the Soviet legacy, and more instrumental in opening ways from slavery to the Realm of Freedom," said Volodymyr Yeshkilev.
|
|
| |
|
Ruslana Lyzhychko's victory at the Eurovision 2004 Song Contest May 15 in Istambul did more than make Ukrainians euphoric. It's raising questions about Ukraine's ability to host the Eurovision contest in 2005, as it must according to contest rules.
Pop star Ruslana, the Ivano-Frankivsk province (Babukhiv in Rogatyn region) native who won this year's Eurovision song contest, expresses her solidarity with opposition presidential candidate Viktor Yushchenko's supportes while visiting their tent village on Khreshchatyk in Kyiv on Dec. 7. She also performed for the crowd on Independence Square.
|
|
|
AESTHETIC IMPERIAL PHENOMENON
"... Коли я вперше дивився відомий телесеріал "Сімнадцять миттєвостей весни", мені було років десять. Серії йшли одна за одною, актори і декоратори розгортали у двовимірному просторі екрана двомірний семьоновський сюжет - а я дивувався своїм відчуттям. Символи і державні атрибути Третього Рейху, рясно демонстровані у фільмі, не викликали у мене очікуваної (фашизм!) гострої відрази. Десь на присмеркових колах свідомості, на колах, астрально далеких від ядра суспільно - перевірених істин, на кордоні невідшліфованого ідеологією сприйняття, мене дражнили і вражали театральною шляхетністю символів і холодна велич ампірних будинків, і дубова важкість надмірно масивних меблів із заокругленими кутами, і нордична пропорційність відзнак військової форми. За цим неоформленим враженням відчувалось існування "у собі, для себе" ЧОГОСЬ дуже логічного, систематизованого та непорушного у своїй довершеності...
... Таємниче Щось ненав'язливо гіпнотизувало глядача - приваблювало і відштовхувало водночас, створювало ілюзію проникнення всередину незнаного, декоративно-впорядкованого всесвіту - впорядкованого за таким неосяжно-нелюдським задумом, що годі було сподіватися на його пізнання..."
продовження / more >>>
(Володимир ЄШКІЛЄВ, "Знак Імперії: Вибірковий аналіз імперського естетичного феномену")
|
|
| |
RENEWAL ART
Тут зібрано дещо з мого улюбленого мистецтва. де присутній у розумі та душах жінок та чоловіків проблиск ідеального світу крізь світ реальний.
Здесь собрано кое-что из моего любимого искусства, где присутствует в уме и душах женщин и мужчин проблеск идеального мира сквозь мир реальный.
Here something from my favourite art where there is at mind and souls of women and men a gleam of the ideal world through the world real is collected.
Etwas ist aus meiner geliebten Kunst hier gesammelt, wo im Verstand sowohl die Seelen der Frauen als auch der Manner der Schein der idealen Welt durch die Welt einen realen anwesend ist.
Ici quelque chose de mon art aime est recueilli, ou il y a dans l'esprit les ames des femmes et les hommes une lueur du monde ideal a travers le monde reel
William Bouguereau
Jean-Leon Gerome
Pierre Auguste Cot
Jean-Georges Vibert
Alexandre Cabanel
Dante Gabriel Rossetti
John Everett Millais
Edward Burne-Jones
George Frederick Watts
Lord Frederick Leighton
Lawrence Alma-Tadema
John William Waterhouse
Frank Dicksee
John William Godward
Jacques Joseph Tissot
Johannes Vermeer
Gustave Moreau
Charles Goldie
Paul Delaroche
Alphonse Mucha
Emile Friant
Raphael
|
|
| |
ЗАПРОШУЄМО ДО СПІВПРАЦІ !
KOENIGREICH GALIZIEN UND LODOMERIEN
Корпорація, Ієрархія, Романтизм !
|
|